Dit is het team voor schooljaar 2023/2024. Klik op onze namen om meer over ons te weten te komen.

Ilja van Santen

In 2018 ben ik gestart met de zoektocht naar een partner (schoolbestuur) om samen een Agora in het Leidse onderwijsveld neer te zetten. Dat is gelukt, in SCOL hebben we een fantastische betrouwbare partner gevonden. Zelf ben ik een pionier en sta in mijn kracht als ik vanuit vertrouwen, vrijheid en creativiteit van een idee werkelijkheid mag maken.

De visie van Agora sluit zo mooi aan bij mijn eigen kernwaarden, dat deze vorm van onderwijs er moest komen in Leiden. Een spannende challenge!

Leiden is al mijn hele leven mijn thuisbasis. Een heerlijke stad met zoveel ontdekkingen waar de kinderen op Agora straks vanuit hun nieuwsgierigheid hun zelflerend vermogen kunnen gaan ontwikkelen. Ik woon daar met mijn man en twee zoons. Op zaterdag sta ik langs de voetbalvelden om onze zoons aan te moedigen of loop ik een rondje op de Leidse markt.

Wat mij kenmerkt? Ik ben creatief, optimistisch, empathisch, energiek en een tikje chaotisch. Ik word rustig van een lesje mindful bootcamp of een rondje bos of duinen.

Ik kijk uit naar de samenwerking met het nieuwe team, de kinderen en de ouders. Met veel plezier, energie en vertrouwen gaan we samen een Agora bouwen waar we gelukkig zijn en altijd met elkaar blijven leren.

Hieronder stellen de coaches zich aan jullie voor. Een topteam waar ik nu al trots op ben!

Froukje van der Vlist

“Wat zal de wereld mooi zijn wanneer kinderen de ruimte krijgen om spelend te blijven leren en wij volwassenen dat lerende leven voor kunnen leven.” Dit is de wens die mij gedurende mijn twintig jaar werkzaam in het onderwijs zijnde, steeds heeft gedreven en Agora op mijn pad gebracht heeft. Niet iedereen heeft dezelfde weg nodig om door te kunnen naar een vervolgopleiding en hoe gaaf is het dat ik daar een bijdrage aan kan leveren? Het zou mij hebben geholpen wanneer mij diezelfde mogelijkheden waren geboden. Ik voetbalde in mijn tienerjaren op hoog niveau en veel, maar had ook gewoon alle stappen te zetten die mij voorgekauwd werden op weg naar mijn diploma. Ik heb mij voorgenomen om in mijn baan leerlingen de ruimte te bieden die zij nodig hebben. Dit begon bijvoorbeeld met binnen mijn vak niet alle leerlingen dezelfde opdrachten te laten maken en later maatwerk leveren in de route naar het diploma, dus leerlingen de kans te geven om vakken eerder af te ronden en/of op hoger niveau. Bij het uitpluizen van wetten- en regelgevingen om te onderzoeken wat er binnen de wet mogelijk is, stelde ik steeds vaker de vragen die in het onderwijsvragenboek aanbod komen. Ik merkte dat het tijd werd voor een volgende stap in mijn zoektocht. Ik ben dan ook enorm blij dat ik als schoolleider vanaf dit schooljaar samen met Ilja verder vorm kan gaan geven aan onze school/community.

Wat mij inspireert en energie geeft, is nog steeds het voetbalspelletje. Helaas kan ikzelf door een blessure niet meer deelnemen aan het spel, maar ik sta graag langs de lijn bij mijn dochters. Om meer betrokken te zijn bij het spel ben ik voorzitter van de commissievrouwen bij mijn oude club. Verder wandel ik graag met onze honden in de natuur, kan ik mijzelf verliezen in het koken van een uitgebreide maaltijd die ik het allerliefste met mijn gezin, familie en vrienden nuttig. En, om mijn conditie een beetje op peil te houden, kom ik op mijn fiets naar school en kun je mij geregeld zien hardlopen. Leef ik als volwassene het lerende leven voor? Ik doe mijn best en vertrouw erop dat binnen Agora wij elkaar helpen en de ruimte geven om verder te mogen groeien. Daar draag ik graag mijn steentje aan bij!

Jens Fick

Het maakt mij ontzettend trots dat ik mag bijdragen aan het opzetten van Agora school in Leiden. Wat is het een mooie stad om een Agora te realiseren. Ik zie Leiden als dé plek om leerlingen te laten leren. En omdat ik mij zo vereerd voel ben ik ook enorm enthousiast om aan de slag te gaan met de Leidse Agorianen.

Ik ben Jens, geboren en getogen in Leiden. Ik ben een energiek mens, ruimdenkend en creatief. Voor mij is leren leuk en dat probeer ik ook altijd terug te laten komen in het onderwijs. Maar leren is ook hard werken, ik denk namelijk graag breed en groots en van daaruit komen toffe projecten voort. Een ander kenmerk van mij zit in een woord verpakt, namelijk ‘holisme’. Dit karakteriseert mijn manier van denken. Dit komt ook mede door mijn achtergrond als aardrijkskunde leraar. De wereld is ten slotte de plek waar ieder mens leert. Dus mijn favoriete werelden zijn de wetenschappelijke, maatschappelijke en de ethische.

Wat mag jij van mij verwachten als coach?
Een open, warm en vertrouwd contact maar zeker ook tijd voor een lolletje. Ik kan trouwens ook heel serieus zijn en daag je graag uit om een zo breed mogelijke blik op de wereld te ontwikkelen. Daarbij stimuleer ik je om samen te werken met anderen, de wereld maak je immers ook samen. Door gebruik te maken van elkaars verschillen en in te zetten op talent en interesse, geloof ik dat het onderwijs meer in zijn kracht komt. Gaan wij samen de wereld ontdekken?

Desiree Steegers

Leren is leuk!

Leren is uitproberen, ontdekken en nieuwe ervaringen beleven. Net als een reis waarin je nieuwe mensen ontmoet en in aanraking komt met  nieuwe woorden, nieuwe producten en andere landschappen. Je ontdekt verschillen en overeenkomsten met anderen en leert meer over jezelf.

Mijn passie is het leren van andere talen. Naast mijn studie Spaans en Frans heb ik me  verdiept in Pools, Chinees, Catalaans en Braziliaans.

Het is een uitdaging om de snel veranderende wereld om ons heen te blijven begrijpen. Ik zie het als taak om jou te begeleiden naar mooie challenges die betekenisvol zijn voor jou en die wereld. Vind jij het leuk om je rugzakje te vullen met andere talen en ervaringen? Dan neem ik je graag mee op avontuur!

Desiree Steegers, leercoach en vakexpert Spaans

Saskia Rijsbergen

Ken je dat gevoel? Iets dat je al tijden wilt, waarvan je denkt dat er nog een lange adem voor nodig is om het te bereiken en dan ineens zie je een kans om het waar te kunnen maken? Dat gevoel had ik bij het vernemen van de komst van Agora Onderwijs in onze eigen stad. Een onderwijssysteem dat nauw aansluit bij mijn visie op leren in brede zin. Op een plek waar er voor leerlingen letterlijk en figuurlijk ruimte is om menskracht te ontwikkelen, om te genieten van elkaars verschillen. Een plek waar ‘flow’ kan ontstaan! Op zo’n plek wil ik werken!

Mijn naam is Saskia Rijsbergen. Ik durf verder te kijken, ook al heb ik op veel vragen nog geen antwoord. Ik ben iemand die graag samenwerkt met leerlingen en onderwijsprofessionals die hun blik willen verbreden. Ik help daar graag bij. Betrokkenheid, ruimte, vertrouwen en inspiratie spelen hierbij een grote rol. Wanneer ik ‘flow’ ervaar,  stralen mijn ogen en geeft het werk mij energie. Tijd lijkt niets meer uit te maken en leren volgt automatisch. Met plezier op school zijn, dat gun ik iedereen!

Leonieke Riemens

Ik ben Leonieke en ben sinds schooljaar 2023-2024 coach bij Agora. Ik kom uit het (Dalton) basisonderwijs, waar ik als leerkracht in groep 8 en bewegingsonderwijs aan de andere kant van ‘de overstap naar het VO’ heb gestaan. Wat fijn; dat kinderen op Agora écht de kans krijgen om de ruimte en tijd te nemen zichzelf, hun talenten en interesses (met en naast elkaar) te ontdekken. Ik sta graag aan de zijlijn om aan te moedigen, inspireren en de bewustwording bij de kinderen aan te wakkeren. Mijn drive en voldoening zit in het zien groeien, hoe klein of groot de stapjes ook zijn. Wat mooi dat kinderen zélf ontdekken, ook als het op het eerste oog of oor niet iets voor hen is. In mijn vrije tijd ben ik te vinden: op het softbalveld, in en om het water en in de crossfitbox.

Tot ziens, op deze mooie school!

Mirthe Lems

Ik word nooit juf! Dat zei ik toen ik Nederlands ging studeren na mijn middelbare schooltijd. Ik wist totaal niet wat ik wilde worden, maar ik wist wel dat ik blij werd van puzzelen met de taalnat. Natuurlijk werd ik wél juf en daar heb ik nooit spijt van gehad, want wat ís het geweldig om in het onderwijs te werken. Het is dé plek waar je groeit en ontdekt wat je goed kunt en waar je gelukkig van wordt.

Op het Agora krijg je daar alle ruimte voor en ik ga je daar met heel veel liefde bij helpen. Want behalve liefde voor taal, heb ik liefde voor iedere leerling die openstaat om iets nieuws te leren, die nieuwsgierig is en fouten durft te maken. Als mens ben je uniek, maar samen kom je verder.

Als ik jouw coach word dan laat ik me ook graag door jou verrassen, want ik geloof dat ik jou niet hoef te vertellen wat je moet doen en dat je mij vast ook een heleboel kunt leren. Ik wil je ondersteunen waar ik kan en prikkelen om creatief te zijn, om gedegen onderzoek te doen of om verder te kijken dan je neus lang is.

Ik ben op mijn best als ik vragen kan stellen en daarmee daag ik je uit, om te ontdekken en te groeien. En laten we vooral ook af en toe een feestje vieren, want er moet ook gedanst worden, ja toch!?

Floris Wulffers

Veerle Beurze

Jarenlang hoopte ik dat er een Agora-school in Leiden zou komen en nu is het zover! Eindelijk een school met alle ruimte om kinderen te laten leren op een manier die bij hen past. In een gemixte groepssamenstelling, net als in de echte maatschappij. Hoe gaaf is dat? Ik vind het geweldig om samen met het team, de leerlingen en de ouders aan deze school te mogen bouwen. En na ons eerste jaar kan ik vanuit de grond van mijn hart zeggen: Wat een fantastische school hebben wij!

Als coach is het voor mij belangrijk om je vertrouwen te geven, ervoor te zorgen dat je je sterke kanten benut en samen te kijken hoe we aan je leerpunten kunnen werken. Daarnaast help ik je ook om wat meer uit je comfort zone te komen, want daar leer je het meeste van. Als vakexpert geschiedenis help ik je om verdieping in je challenge aan te brengen en organiseer ik natuurlijk leuke sessies over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Ik ben nieuwsgierig en ik heb een brede interesse. Ik heb geschiedenis gestudeerd en onderzoek graag hoe onze wereld is geworden zoals hij is. Ik ben gek op ontdekkingsreizen, de ruimte en wetenschap: nieuwe dingen ontdekken dus! Daarom reis ik ook graag naar nieuwe plekken en culturen. Verder schrijf, fotografeer en dans ik graag en zoek ik ook juist de stilte op in meditatie en yoga. De wetenschappelijke, maatschappelijke en spirituele wereld passen daardoor goed bij mij.

Matthijs Blatter

Leerlingen ondersteunen in een vrijere omgeving dan ik zelf altijd gewend ben geweest. De afgelopen jaren had ik zo’n plek voor mezelf gecreëerd als Leren Leren coach bij een huiswerkbegeleiding bureau hier in Leiden. Daar is het mijn doel geweest om de leerlingen te helpen op een manier die het beste bij de leerling past. Onbewust had ik mezelf dus al een Agoriaanse werkwijze aangeleerd! Als coach begeleid ik leerlingen dus het liefst vanuit de eigen behoefte, zo leren ze hun eigen krachten kennen en bied ik ondersteuning waar nodig.

Ik ben Matthijs, een Bosschenaar verdwaald geraakt in Leiden door de liefde. Lesgeven was in eerste instantie altijd mijn back-up plan, maar na wat omzwervingen in de culturele sector merkte ik dat mijn liefde voor werken met leerlingen te groot was om te ontwijken. De manier waarop, dat vond ik dan wel een stuk lastiger, ik zag mezelf namelijk niet meer als een Geschiedenisdocent voor de klas staan. Mijn interesse ligt namelijk veel breder. Ik hou ervan om te ontdekken, te leren, te onderzoeken en uit te proberen. Daarom kijk ik er zo ontzettend naar uit om dit samen met alle leerlingen te gaan doen! In mijn vrije tijd zorgt dit ervoor dat ik altijd bezig ben met een nieuw project waarin ik mij vol enthousiasme kan verliezen. Stel vooral je vragen, ik ga er met alle plezier over in gesprek! Daarbij is geen onderwerp me te gek!

Pryanka Ramoutar

School, een plek waar je een groot deel van je leven doorbrengt. Ik denk zelf nog wel eens terug aan mijn middelbare schooltijd: leuke herinneringen, gezellige vrienden en het ontdekken van nieuwe kennis. Het was een fijne tijd waar ik het naar mijn zin had. Dat is wat ik het belangrijkst vind: een school en een coach zijn waar jij je als leerling veilig voelt, het naar je zin hebt, maar ook iets leert.
Op Agora kunnen we samen aan de slag met jouw zoektocht. Hoe tof dat we een plek kunnen creëren waarin jij kan groeien, nieuwe werelden kan ontdekken en op zoek kan gaan naar jouw talenten en interesses. Ik hoop dat ik je hierbij kan helpen door je een luisterend oor te bieden, vragen te stellen, je te prikkelen en door samen te lachen. Het leven is immers een feestje! Ik laat mij graag inspireren door jou en al je ideeën. Andersom kan ik jou dan misschien een beetje inspireren ;).
Jaco van Gorkom

Ik ben Jaco van Gorkom,  vakexpert natuurkunde. Als ik niet op school ben, ben ik meestal onderweg met mijn kampeerbusje ver weg van de bewoonde wereld, bijvoorbeeld in Schotland of Noorwegen. Inmiddels twaalf jaar geleden heb ik als zij-instromer de overstap naar het onderwijs gemaakt en ik heb geen dag spijt gehad. Ik kan vooral genieten van het meedenken aan allerlei onderzoeksprojecten. Dit kan variëren van het bouwen van een hovercraft tot het wetenschappelijk onderzoeken van een methode om geesten op te roepen, of van het bepalen van het vetgehalte in chips tot het ontwerpen van een stad op de bodem van de zee. Overal kun je heel veel van leren, en zo leer ik zelf ook steeds weer iets nieuws. Ik hoop dat jullie me gaan verrassen met nieuwe ideeën om samen te gaan proberen!

Arnout van Lelyveld

Vanaf het begin van mijn lerarenopleiding wist ik het stiekem al; ik wil werken als coach bij Agora. Het idee dat leerlingen vanuit hun intrinsieke motivatie een eigen leerroute mogen uitstippelen spreekt mijn persoonlijke waardes erg aan. Mede daarom maakt het mij ontzettend trots dat ik deel mag uitmaken van het Agora onderwijs. Voor mij betekent Agora onderwijs: Dagelijks samen met leerlingen zijn of haar eigen leerweg onderzoeken om inzichten in interesses en voorkeuren van de leerlingen te verkrijgen. Tijdens deze weg inspireer ik de leerlingen en daag ik ze uit, maar laat ik mij vooral ook inspireren door hen.

Het liefst ben ik dagelijks bezig met het beste uit mezelf te halen en nieuwe ervaringen op te doen. Nóg leuker is het natuurlijk om samen met elkaar die nieuwe ervaringen op te doen én nieuwe uitdagingen aan te gaan. Tijdens het opdoen van deze nieuwe ervaringen vind ik het belangrijk om verbinding te maken op basis van samenwerking, openheid en vertrouwen. Bovendien kan in deze verbinding humor natuurlijk ook niet ontbreken! Daarnaast ben ik altijd te porren voor een sportieve onderneming. Door de jaren heen zijn veel sporten de revue gepasseerd, van voetbal tot padel, en van yoga tot schaak. Misschien doe jij wel een sport die ik echt een keer uit moet proberen?

Vind je samenwerken, vertrouwen en openheid ook belangrijk? Lijkt het je heel erg tof om samen de vijf Agora werelden te ontdekken? Laten we dan samen deze uitdaging aangaan!

Jochem Zwartjes

Erica van Leeuwen

Mijn naam is Erica van Leeuwen en ik werk sinds maart 2022 op Agora. Hiervoor werkte ik 18 jaar als docent Nederlands op de Bona Burggravenlaan. Ooit heb ik als zij-instromer een bewuste keuze gemaakt voor het onderwijs en daar ben ik nog elke dag blij mee; zo ook met mijn overstap naar Agora: wat een leuke kinderen, wat een fijne manier van leren en ontwikkelen en niet te vergeten: wat een fijn team! Kortom: een mooie, fijne school om een nieuwe start te maken.Als grote mensen verleren we soms een beetje ons te verwonderen, over de wereld en over het leven. Op Agora staat die verwondering centraal. Dat en de eigenheid die jij als leerling mag hebben in de manier waarop je leert. En bij dat laatste wil ik je graag ondersteunen. En  omdat Agora een gemeenschap is waar er ruimte is met elkaar en van elkaar te leren, zal ik dus ook met en van jou leren, hoe mooi is dat?School is zo’n belangrijk onderdeel van een mensenleven, ik wil er graag met jou een onvergetelijke tijd van maken. Een tijd waarin je leert, lacht, groeit, af en toe tegenslag zal ervaren en weer opkrabbelt, vrienden maakt, noem maar op….net als het leven eigenlijk 😊Graag tot ziens op Agora!!

Maaike van der Loo

Waarom brengen we kinderen op school niet meer kennis bij over zichzelf? Met die vraag liep ik al rond vanaf het moment dat ik een studie moest kiezen. Het werd pedagogiek en een paar jaar later, toen ik een afstudeerstage moest kiezen, popte deze vraag opnieuw op. Ik voelde een tinteling door heel mijn lichaam en wist zeker: dit is de richting die ik op wil gaan!

Met de vraag in mijn hoofd kwam ik terecht bij Agora. Toen ik de website bezocht, voelde ik opnieuw die tinteling. Wat een overeenkomsten met mijn visie! Wat mooi dat mensen het hebben aangedurfd om een andere richting op te gaan en wat lijkt het me mooi om daar onderdeel van te zijn. Ik trok de stoute schoenen aan en schreef een open sollicitatie. En ik werd aangenomen!

Nu denk je misschien: Agora is toch een middelbare school? Kun je daar als pedagoog wel werken? Maar tijdens mijn stage ontdekte ik dat de studie juist heel goed aansluit. Agora is één en al pedagogiek! Er is letterlijk ruimte en tijd voor het persoonlijke contact met de leerlingen. Hun welzijn staat voorop en bij alles wat we doen stellen we de vraag: Wat is het beste voor dit kind op dit moment? Als dat geen pedagogiek is!

Het mooie van Agora is dat leerlingen de ruimte krijgen om met plezier te leren vanuit hun eigen nieuwsgierigheid. Uit eigen ervaring weet ik echter ook dat je die nieuwsgierigheid, door wat je meemaakt, een tijdje kwijt kunt zijn. Soms gaat het om loslaten, zodat nieuw wegen zich openen. Daar is kwetsbaarheid en moed voor nodig, waarden die binnen Agora een grote plek krijgen.

Ik ben blij dat ik na mijn stage, nu in de rol van coach, op deze school mag blijven werken en samen met een team van mooie mensen de leerlingen mag coachen in het vinden van hun authenticiteit, unieke kwaliteiten en levenspad! Zie ik jullie snel!

Nynke Tesselaar

Mijn naam is Nynke Tesselaar, ondersteuningscoördinator en coach van Agora Leiden.
Na jaren als logopedist en intern begeleider in het basisonderwijs gewerkt te hebben,
heb ik de overstap naar het voortgezet onderwijs gemaakt.
Bij Agora Leiden ben ik als ondersteuningscoördinator het aanspreekpunt voor leerlingen, ouders en onderwijscollega’s voor vragen over en de zoektocht naar specifieke onderwijsbehoeften. Wat is er nodig voor de leerling om de ontwikkeling en het leren zo goed mogelijk vorm te geven? En hoe kunnen we met zijn allen hierin ondersteunen en voorzien? Ik stel mijzelf constant een aantal vragen: wat is er nodig, waar gaan we meer van doen, wat gaan we minder doen en wat gaan we anders doen? Iedere leerling zal andere antwoorden geven en dat maakt dit werk juist zo mooi. Mijn uitgangspunt is ‘one size fits nobody
Als coach probeer ik de leerling te ondersteunen in het leerproces en te prikkelen om op zoek te gaan naar wie hij of zij is en waar hun passies liggen.
Deze zoektocht begint met de band die je als coach met de leerling en ouders opbouwt. Vertrouwen, ruimte voor eigenheid en gezelligheid zijn belangrijke voorwaarden hiervoor.
Gaby Rotteveel

Hallo allemaal, ik ben nieuw bij Agora en daar hoort voorstellen dan natuurlijk bij. Ik ben Gaby Rotteveel, 33 jaar, samenwonend met vriend David en trotste moeder van een dochter van 11 maanden, Puck. Ik hou van sporten; krachttraining, pilates, hardlopen, wielrennen en dan kan zwemmen natuurlijk niet ontbreken. In de winter ga ik graag skiën of snowboarden. In mijn vrije tijd lees ik graag en zoek ik de natuur op. De bergen zijn hierbij toch wel mijn favoriet.

Ik werkte hiervoor op het Bonaventuracollege Burggravenlaan, ik was er mentor en droeg daar mijn passie voor sport over tijdens de lessen LO en BSM. Vorig jaar werkte ik al deels op Agora, en dit schooljaar heb ik de hele overstap gemaakt naar deze prettige school. Ik zeg nu al prettig, omdat mijn eerste ervaringen met de collega’s en leerlingen als een warm bad voelen. Ik zie het als een hele mooie stap en tegelijkertijd ook als een mooie uitdaging om de rol van coach te gaan vervullen.

De overstap naar Agora is geen toeval geweest. Voor mijn Masterstudie Sportpedagogiek heb ik veel theorie gelezen over het onderwijsdomein persoonsvorming. Ik vind dat persoonsvorming in het onderwijs een belangrijke plek verdient. Dit was ook mijn motivatie waarom ik bij Agora heb gesolliciteerd. Het onderwijs heeft volgens onderwijspedagoog Gert Biesta* drie domeinen waarin jongeren zich ontwikkelen op school. Het kwalificerende domein (overbrengen van kennis en kunde), het socialisatiedomein (overbrengen van normen, waarden en opvattingen) en het domein van de persoonsvorming. Biesta meent dat persoonsvorming alles is dat antwoord geeft op de vraag: hoe verhoud ik mij tot de wereld om mij heen? Persoon zijn heeft te maken met openstaan voor het voelen, bewustwording van het denken en te handelen volgens het willen. Hierbij worden keuzes gemaakt waarbij de persoonlijke vrijheid wordt afgewogen tegen de vrijheid van de omgeving.

Persoonsvorming kun je in het onderwijsprogramma integreren door in contact te staan met de ‘echte wereld’, aandacht te geven aan de binnenwereld van een kind (denken, voelen, willen, handelen) en een kind de ruimte te geven om te ontdekken, haar nieuwsgierigheid achterna te gaan. Het gaat dan niet alleen om veel weten, maar ook om met die kennis en vaardigheden iets te kunnen en willen doen en zich daar verantwoordelijk voor te voelen*. Meerdere onderzoeken* hebben aangetoond dat vaardigheden als zelfstandig keuzes maken, verantwoordelijkheid dragen voor eigen handelen, een ondernemende en initiatiefrijke houding ontwikkelen, weerbaar worden, leren samenwerken, maar ook het ontwikkelen van zelfvertrouwen, creativiteit, doorzettingsvermogen, nieuwsgierigheid tot de opbrengsten van persoonsvorming horen.

Mijn afstudeeronderzoek deed ik dan ook bij Agora. Met als doel om meer inzicht te krijgen hoe persoonsvorming bij Agora een rol speelt en hoe persoonsvorming door de leerlingen wordt ervaren. Ik heb hiervoor zes leerlingen bij Agora geïnterviewd. De resultaten en aanbevelingen wil ik graag, in een later stadium, met jullie delen.

* Onderwijsraad: een smalle kijk op onderwijskwaliteit (2013)

*Gert Biesta, het prachtige risico van het onderwijs (2015)

* Onderwijs2032, Bureau Platform, Ons onderwijs2032 Eindadvies & Onderwijsraad, Essays over vorming in het onderwijs (2011),

Annelies de Mol

Werk jij bij Agora? Jazeker, glunder ik dan, want ik vertel graag over alle creatieve, uitdagende en onverwachte projecten waar mijn leerlingen aan werken.

Toen ik in 2014 begon als kersverse docent Engels, was Agora nog een verre droom. Maar ondertussen niet meer. Want ondertussen daag ik als vakexpert Engels wekelijks mijn leerlingen uit hun wereld te verbreden door andere talen en culturen te verkennen.

Mijn naam is Annelies de Mol. In mijn vrije tijd zul je me vaak in de sportschool vinden. Ik doe aan boksen en kickboksen en ben dus niet snel uit het lood geslagen. Na al die inspanning moet er natuurlijk ook worden ontspant, en dat doe ik graag met een boekje op de bank, of een goede film (zo’n echte oude klassieker, in zwart-wit). Af en toe probeer ik ook mijn creatieve kant te ontwikkelen. Ik teken graag portretten en schilder in miniatuur.

Wat mij aanspreekt in de visie van Agora is dat leerlingen aan zet zijn. Zij gaan hun nieuwsgierigheid achterna. Zij ontwikkelen hun creativiteit. En zij leren dagelijks wat het is om zelfstandige keuzes te maken en met de gevolgen ervan om te gaan. Mijn ervaring heeft mij ondertussen geleerd wat een succesformule dit is, zeker op gebied van taal en cultuur. Ongedwongen gaat het onderzoek van mijn leerlingen namelijk veel verder dan wat ik in een vast programma zou kunnen bieden. Ze trekken erop uit, letterlijk de grens over, schrijven een boek, of verdiepen zich in literatuur. Andere leerlingen schakelen mijn hulp in juist omdat ze een vreemde taal zo eng vinden. Weer een andere leerling wil starten met het examentraject. Dat is weer een heel andere puzzel, maar gelukkig vind ik puzzelen leuk.

Geen dag is hetzelfde, en dat maakt het werk als vakexpert bij Agora juist zo leuk.

Lex van Iterson

Mijn naam is dus Lex van Iterson. Al bijna 30 jaar docent Wiskunde en Natuurkunde; pfffff, de tijd gaat snel.

Al die tijd in het “gewone “ onderwijs gewerkt maar daarvoor ook nog in de technische sector. Bij mijn eerste kennismaking op Agora weet ik nog precies hoe ik getroffen werd door het enthousiasme van mijn collegae en de leerlingen. Belangrijker was misschien nog wel dat ik mij direct welkom voelde.

Hoewel Agora voor mij een nieuw onderwijsconcept is wil en hoop ik mijn jarenlange ervaring te gebruiken om de leerlingen te inspireren en uit te dagen. Ik hoop dat ik ook mijn hobby’s ( klussen aan auto’s en oude huizen) kan gebruiken om de leerlingen te vertellen over en interesseren voor de technische sector.

Morsal Toghyan

Nienke van Leeuwen

Wat ontzettend gaaf dat ik onderdeel kan uitmaken van Agora Leiden! Samen met het team en de leerlingen een nieuwe school opbouwen. Waar openheid, eigenheid, bildung, persoonlijke groei en maatschappelijk besef belangrijk zijn. Waar we uit gaan van mogelijkheden. Hoe tof is dat?

Ik vind het leuk om mee te denken in het opzetten van structuren, ideeën concreet uit te werken en oplossingen te bedenken. Voor administratieve vragen en alles rondom inspiratiesessies kun je contact opnemen. Je kunt ook bij mij terecht als je challenge met geschiedenis te maken heeft of als je een creatieve challenge hebt.