Leiden. Het Bonaventuracollege Agora Leiden bestaat vijf jaar en telt 215 leerlingen. Zij zitten in een coachgroep met verschillende niveaus (vmbo, havo en vwo) en leeftijden bij elkaar. Gymnastiek is het enige verplichte vak. Hoe is dat? Drie leerlingen aan het woord.
Marijke Brouwer, Dagblad van het Noorden,
19 februari 2025
Bram Ouwendijk (17) slaagde afgelopen zomer voor de havo op Agora Leiden. Hij heeft nu een tussenjaar en wil of cultureel erfgoed studeren of de officiersopleiding bij Defensie doen:
,,Ik vond het op de gewone middelbare school niet leuk, ik zag er tegenop om vijf jaar lang al die vakken te moeten volgen. Toen lazen we in de krant over Agora, dat sprak me aan omdat ik verwachtte meer vrijheid te hebben. En dat is ook zo, in de eerste drie jaar heb je weinig tot geen toetsen. Tegelijkertijd zijn er verplichtingen op Agora. Je werkt er aan de hand van challenges, een soort leervragen die je zelf bedenkt aan de hand van je eigen interesse. Zo hou ik erg van geschiedenis en ben op onderzoek gegaan naar een vliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog. Naar aanleiding van stukken uit het archief, museumbezoek en door ter plekke te gaan kijken heb ik daar een boek over geschreven.’’
,,De coaches helpen je bij het zoeken naar challenges. Het gebeurde ook dat ik met een onderwerp bezig was dat me toch niet zo aansprak, dan stopte ik ermee. Kennis die je opdoet uit je eigen interesse beklijft beter. Met je coach bespreek je waarom je stopt en wat je daarvan meeneemt naar je volgende challenge. De laatste twee jaar verdwenen de challenges naar de achtergrond en leerde ik meer uit boeken ter voorbereiding op het examen. Ook zijn er vakmomenten. Dat was wel een overgang, ook omdat het nog zoeken was. Wij waren de eerste Agora-leerlingen in de examenroute, de pioniers.’’
,,Ik zie Agora als het onderwijs van de toekomst, het groeit gestaag. Doordat je zelf bepaalt waarin je je verdiept, onthoud je beter en kun je je al een beetje specialiseren.’’
Juun Pellicaan (14) zit in 3 vwo:
,,Het is fijn om op onderzoek te gaan naar zaken die je interesseren, om je eigen weg te kiezen. Ik was op de basisschool snel verveeld, m’n toetsen gingen daar vaak niet goed. Hier heb je amper toetsen! We bedenken challenges aan de hand van wat er in ons opkomt, wat we meemaken of zien bij een ander. Buitenschools leren is hier ook belangrijk. Via interviews, internet en bijvoorbeeld een dag meelopen bedenk je vragen die je wilt onderzoeken. Ik ben nu bezig met een challenge over de kinderafdeling van een ziekenhuis.’’
,,Je moet wel echt gemotiveerd zijn om op deze school te zitten, maar dat kun je hier ook leren. Natuurlijk kun je de hele dag niks doen, maar dan werkt Agora niet en dan fiets je naar huis met een ontevreden gevoel. Er zitten hier heel verschillende leerlingen en het verschil met andere scholen is ook dat je jezelf ontdekt. Vriendinnen van mij die op andere scholen zitten, weten echt niet wat ze willen later. Ik wel, ik wil later het liefst met kinderen werken, in de zorg of in het onderwijs.’’
,,Hoe anderen Agora zien? ‘Dat is toch die school waar je niks leert en niks doet?’ zeggen ze. Tot ik het uitleg, dan snappen ze het beter.’’
Teuntje van den Broek (14), 3 vwo:
,,Ik vind Agora bij me passen omdat je hier zelf kunt kiezen wat je wilt leren. De open dag voelde al fijn, omdat het er niet zo streng was en omdat elk bureau anders was.’’
,,Een schooldag begint hier met je coachgroep. Tijdens de dagstart praat je met elkaar, bijvoorbeeld over het nieuws of iemand vertelt over zijn challenge. Je maakt een planning voor die dag en dan ga je werken aan je challenge. Iedereen doet iets anders, elke dag is ook anders. Wat altijd hetzelfde is, is de stiltetijd van een half uur waarin we niks doen, lezen, of een beetje voor ons uit staren. Geregeld zijn er inspiratiesessies door ouders, vakexperts of leerlingen. Om 14.45 uur is de dagafsluiting en reflecteer je op wat je die dag hebt geleerd. Nee, ik verveel me niet echt op Agora, ik heb altijd wel iets te doen.’’
,,Volgend jaar wil ik me verdiepen in scheikunde omdat ik dat nodig heb voor mijn vervolgopleiding. Ik wil verloskunde of geneeskunde studeren. Dat is goed aan Agora: je leert jezelf kennen, wat jij een fijne manier van leren vindt. Dat maakt dat je meer gemotiveerd met de toekomst bezig bent.’’
,,Ik denk dat de schakel naar de examenroute wel een ding is, dat dat wennen is. Dat komt vast goed, omdat ik weet wat ik wil. Verder denk ik dat Agora gaat groeien. Het gewone onderwijs is al zo lang hetzelfde. Dat het leren vanuit het kind zelf komt, heeft denk ik wel de toekomst. Daar word je verantwoordelijk en zelfstandig van.’’